آقایان مسئول سازمان حج و زیارت!
از کمرنگ کردن بزرگترین اجتماع شیعیان چه سودی نصیبتان میشود؟/ فرصت بینظیر اربعین را با مادیات نسوزانیم
مسئولان سازمان حج در حالی فعالیت برخی از گروههای مذهبی برای اعزام زائران به آئین پیاده روی اربعین حسینی را زیر سوال میبرند که سازمان متبوعشان هیچ برنامهای برای حضور سیل مشتاقان شرکت در پیادهروی اربعین نجف تا کربلا نداشته است.
به گزارش رجانیوز، کربلای معلا همه ساله در اربعین حسینی موعد اجتماع میلیونی شیعیان اقصی نقاط جهان است که با پای پیاده خود را به این سرزمین آرزوها میرسانند.
پیوستن به خیل عظیم زائران امام حسین علیهالسلام که با پای پیاده خود را به کربلا میرسانند تا به فضیلت بسیار والای زیارت آن حضرت در روز اربعین نائل شوند، از جمله آرزوهای شیعیان، خصوصا ایرانیان است و هر ساله بر جوش و خروش این آیین افزوده میشود.
جدای از جایگاه ارزشمند زیارت حضرت سیدالشهدا علیه السلام در روز اربعین که در روایات اهل بیتعلیهم السلام بسیار بر آن تاکید شده، اهمیت بعد فرهنگی این سفر است که نقش به سزایی در رشد و ارتقای روحی و معنوی زائران داشته است و از همین رو بسیاری از فعالان فرهنگی کشور را بر آن داشت تا فرصت بهرهبرداری از این فضای پر از معنویت را برای مشتاقان مهیاتر کند.
در همین راستا، نقش سازمان حج و زیارت که متولی اعزام زائران کشورمان به عتبات عالیات است بیش از همه رخ عیان میکند اما متاسفانه در چند سال اخیر از این سازمان هیچ برنامهای برای تسهیل سفر مشتاقان زیارت امام حسین علیه السلام در روز اربعین آن هم با پای پیاده، دیده نشده است.
با وجود توقع چند ساله ازسازمان حج و زیارت برای هموار کردن این سفر و حمایت از گروههایی که بدون در نظر گرفتن منافع شخصی اقدام به راه اندازی کاروانهای راهیان کربلا در ایام اربعین میکنند، مسئولان این سازمان در رفتاری عجیب به جای تایید و حمایت، در سنگاندازی آشکار، تلاش یکی از هیاتهای معروف که سابقه چند ساله برای برگزاری این سفر دارد را تخطئه کردند.
این رفتار سازمان حج و زیارتی که بیشتر باید صبغه فرهنگی داشته باشد، این شائبه گسترده در میان افکار عمومی را تقویت کرد که دغدغه مسئولان این سازمان به جای اولویتهای مذهبی و فرهنگی، مسائل مالی است.
در همین حال، سیمای جمهوری اسلامی ایران در چند روز گذشته اقدام به تبلیغ سایت هیات "عهد آدینه" کرد که در آن از مشتاقان حضور در پیاده روی میلیونی زائران امام حسین علیهالسلام در اربعین ثبت نام کرده و با کمترین هزینه آنها را عازم زیارت نجف و کربلا میکند.
این اقدام صدا و سیما در تبلیغ هیاتی که با تلاش فراوان و بدون سود و منفعت مادی سیل شیعیان مشتاق را به بزرگترین تجمع شیعی جهان اعزام میکند، با استقبال مردمی مواجه شد تا آنجا که حدود سه هزار نفر با مراجعه به سایت عهد آدینه برای حضور در این پیاده روی ثبت نام کرد.
در همین حال صدا و سیما در چند بخش پر بازدید خبری، مصاحبه یکی از مسئولان سازمان حج و زیارت را منتشر کرد که در آن نسبت به اقدام این سایت در ثبت نام از زائران اربعین حسینی هشدار داده و تاکید کرده بود: "این ثبتنام ربطی به سازمان حج و زیارت ندارد و مورد تایید این سازمان نیست."
اعتراض سازمان حج و زیارت به تلاش برای اعزام عاشقان زیارت امام حسین علیه السلام در روز اربعین با پای پیاده در شرایطی است که ستاد مرکز عهد آدینه در اطلاعیه خود اعلام کرده بود این اعزام از طریق سازمان حج و زیارت انجام نمیپذیرد.
توجه به این نکته حائز اهمیت است که سازمان حج و زیارت در سالهای گذشته، برنامه پیادهروی عمومی در ایام اربعین و یا سایر ایام نداشتهاست و همین موضوع اعتراضهای گستردهای را از این سازمان به دنبال داشته است.
با توجه به اینکه سازمان حج و زیارت تمهیدات لازم را برای حضور ایرانیان در آیین پیاده روی نجف تا کربلا در اربعین را تدارک ندیده است، عاشقان ابا عبدالله علیهالسلام یا به صورت انفرادی و یا در قالب تشکلهایی مثل عهد آدینه خود را نجف و کربلا میرسانند.
اهمیت پیادهروی نجف تا کربلا از منظر بزرگان
از هنگامی که نخستین زائر مضجع منور اباعبدالله الحسین(ع)، جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین از مدینه به سمت کربلا رهسپار شد تا کنون 1373 سال میگذرد.
در این سالها علما و اولیای الهی برای زیارت سیدالشهدا(ع) در روز اربعین اهمیت و جایگاه والایی قائل بودند و با پای پیاده از نجف اشرف به سوی کربلا رهسپار میشدند، بیشک جابر بن عبدالله، نخستین زائر کربلای معلی در روز اربعین سال 61 هجری است، این سنت حسنه نیز در سالهای حضور ائمه معصومین(ع) با وجود حکومت سفاک و خونریز اموی و عباسی انجام شده است.
*سنت پیادهروی اربعین در زمان شیخ انصاری وجود داشته است/ احیاگر سنت پیادهروی بعد از شیخ انصاری که بود؟
در برخی از روایات تاریخی بیان شده است که زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری»(متوفی سال 1281 قمری) رسم بوده است، اما در برههای از زمان به ورطه فراموشی سپرده میشود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا میشود.
این عالم بزرگوار اولین بار در عید قربان به پیادهروی از نجف تا کربلا اقدام کرد که 3 روز در راه بود و حدود 30 نفر از دوستان و اطرافیانش وی را همراهی میکردند، نیز با وی بودند، «محدث نوری» از آن پس تصمیم گرفت، هر سال این کار را تکرار کند، ایشان آخرین بار در سال 1319 هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین(ع) رفت.
* آداب اربعین از منظر میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
آری! از آن پس بسیاری از عاشقان اهلبیت و امام حسین(ع) و نیز برخی علما و حتی مراجع تقلید با پای پیاده به کربلا سفر کردهاند، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی یکی از مراجع عالیقدر جهان تشیع که خود بارها با پای پیاده از عتبه علویه، رهسپار عتبه حسینی شده است، درباره مراقبه و بزرگداشت روز اربعین حسینی چنین میگوید: «به هر روی بر مراقبه کننده لازم است که بیستم صفر(اربعین) را برای خود روز حزن و ماتم قرار داده بکوشد که امام شهید را در مزار حضرتش(ع) زیارت کند، هر چند تنها یک بار در تمام عمرش باشد، چنانکه حدیث شریف، علامتهای مؤمن را پنج امر ذکر کرده است: 51 رکعت نماز در شبانه روز، زیارت اربعین،انگشتر در دست راست کردن، پیشانی بر خاک گذاشتن و بلند بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ گفتن در نمازها».(ترجمه المراقبات، کریم فیضی، صفحه 85)
*نظر رهبر معظم انقلاب درباره اربعین حسینی
حضرت آیتالله سید علی خامنهای رهبر معظم انقلاب نیز درباره اهمیت پاسداشت و بزرگداشت روز اربعین حسینی در اول فرودین سال 1385 چنین بیان کردند: «شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است، جابربن عبدالله را از مدینه بلند میکند و به کربلا میکشند، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرنهای متمادی در دل من و شما هست».
"فقط یک جمله در باب اربعین عرض کنم؛ آمدن اهلبیت حسینبن علی(ع) به سرزمین کربلا، که اصل این آمدن مورد قبول هست، اما سال اول یا دوم بودن آن معلوم نیست، فقط برای این نبود که دلی خالی کنند یا تجدید عهدی بکنند؛ آنچنان که گاهی بر زبانها جاری میشود. مسأله از این بسیار بالاتر بود. نمیشود کارهای شخصیتی مثل امام سجاد(ع) یا مثل زینب کبری(س) را بر همین مسائل عادی رایج ظاهری حمل کرد، باید در کارها و تصمیمات شخصیتهایی به این عظمت در جستوجوی رازهای بزرگتر بود. مسألۀ آمدن بر سر مزار سیدالشّهدا(ع)، در حقیقت امتداد حرکت عاشورا بود. با این کار خواستند به پیروان حسینبن علی(ع) و دوستان خاندان پیغمبر و مسلمانانی که تحت تأثیر این حادثه قرار گرفته بودند تفهیم کنند این حادثه تمام نشد؛ مسأله با کشته شدن، دفن کردن و اسارت گرفتن و بعد رها کردن اسیران خاتمه پیدا نکرد؛ مسأله ادامه دارد.
به شیعیان یاد دادند اینجا محل اجتماع شماست؛ اینجا میعاد بزرگی است که با جمع شدن در این میعاد، هدف جامعۀ شیعی و هدف بزرگ اسلامی جامعۀ مسلمین را باید به یاد هم بیاورید. تشکیل نظام اسلامی و تلاش در راه آن حتی در حد شهادت، آن هم با آن وضع! این چیزی است که باید از یاد مسلمانان نمیرفت و خاطرۀ آن برای همیشه زنده میماند. آمدن خاندان پیغمبر، امام سجاد(ع) و زینب کبری(س) به کربلا در اربعین به این مقصود بود."خطبههای نمازجمعه تهران،
*خاطره خواندنی آیتالله مکارم شیرازی از پیادهروی روز اربعین
آیتالله ناصر مکارم شیرازی نیز که در دوران طلبگی سالهای 1369 تا 1370 هجری قمری در نجف اشرف ساکن بوده است، این مرجع تقلید دو بار توفیق پیادهروی از نجف تا کربلا را داشته است. وی با پای برهنه از مسیر شط (رودخانه) که حدود 20 کیلومتر طولانیتر از مسیر کنونی نجف کربلاست و حدود 3 روز به طول میانجامید، به زیارت اباعبدالله الحسین(ع) مشرف شدند.
آیتالله مکارم شیرازی با اشاره به خاطره پیادهروی از نجف به سوی کربلا، میگوید: وقتی به یکی از این مُضیفها رسیدیم، صاحب مضیف دعوت و اصرار کرد که مهمان او بشویم و آنجا استراحت کنیم، به او توضیح دادیم که چون امروز کم راه رفتهایم و باید مسافت بیشتری را طی کنیم، فرصت ماندن نداریم، پس از کمی اصرار او و امتناع ما، ناگهان صاحب مضیف که معلوم بود چند وقتی است که مهمان برایش نرسیده و از این بابت خیلی ناراحت است، ناگهان چاقویش را در آورد و تهدید کرد که من مدتی است مهمان برایم نیامده است و شما حتماً باید مهمان ما بشوید! اینقدر مهمانی کردن زائر امام حسین(ع) در نزد اینها اهمیت و ارزش داشت. ... البته بالاخره بعد از اینکه توضیح بیشتری برایش دادیم و قول دادیم که از طرف او زیارت کنیم، اجازه داد که ما برویم.
*ثواب پیادهرفتن به زیارت سیدالشهدا(ع) به روایت امام صادق(ع)
شاید این سؤال در ذهن متبادر شود که چرا زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین حسینی تأکید و توصیه شده است، چرا باید این مراسم همراه با هیاهو و شور خاصی اجرا شود، در ادامه روایتی از امام صادق(ع) بیان میکنیم که به خوبی زوایای پنهان این موضوع را آشکار میسازد:
امام صادق(ع) درباره ثواب زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده میفرماید: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمى که برمىدارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مىفرماید و یک درجه مرتبهاش را بالا مىبرد، وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکل او مىفرماید که آنچه خیر از دهان او خارج میشود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مىگویند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهلبیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد.(کامل الزیارات ص134)
*شور حسینی ده ساله مردم عراق، پس از سقوط صدام/ اربعین بزرگترین اجتماع شیعی در جهان
نتایج تحقیقات فارس نشان میدهد پیادهروی مراجع و علما تا زمان صدام ادامه داشته است، اما از زمانی که او در سال 1358 (1400 قمری) به ریاست جمهوری عراق رسید تا زمانی که در سال 1381 شمسی (1424) قمری سقوط کرد، وقفهای در اجرای مراسم عزاداری با شکوه و پیادهرویهای دسته جمعی ایجاد شد، هر چند که برخی اخبار حکایت از پیادهروی مخفی مردم در زمان صدام داشته است که گاهی منجر به شهادت این افراد توسط نیرویهای بعث شده، اما مردم عراق با سقوط صدام، بار دیگر عشق و علاقه وصفناپذیر خود به امام حسین(ع) را طی این 10 سال به جهانیان ثابت کردهاند که در کنار دیگر محبان و شیعیان اهلبیت از کشورهای ایران، لبنان، پاکستان، هند، لبنان، قطر، امارات، کویت، بحرین و ... مراسم اربعین حسینی را با شکوهتر از سال قبل اجرا میکنند.