پیاده روی اربعین

پیاده روی اربعین

ستاد مردمی بزرگداشت پیاده روی اربعین حسینی با هدف ترویج این سنت حسنه و معرفی این شور میلیونی حسینی به همه جهان تشکیل شده است.

عکس تلگرام سایت اربعین

نذر کالایی و نقدی برای پیاده روی اربعین

آخرین مطالب

پربیننده ترین مطالب

مطالب پربحث‌تر

آخرین نظرات

مستند لبیک +تیزر +زمان اکران

مستند لبیک, ساخته وحید امیرخانی که چندی پیش در حلقه هنر برای اولین بار اکران و نمایه شد، در آخرین روز سوگ‌واره هنر و حماسه 92 در هیئت هنر, با اندکی اصلاحات و بهبود دوباره اکران شد و برای آن ها که هنوز آن را ندیده‌اند مژده آن که در هفته هنر عاشورایی حلقه هنر, روز سینما و موشن گرافیک یعنی ۹ آدر ۱۳۹۲ نیز در سالن فارابی دانش‌گاه هنر به نمایش درخواهد آمد.

مستندی خوش‌ساخت که به نوعی در زمره مستندهای فرم قرار می‌گیرد و محصول تلاش تیمی حرفه‌ای در دل دریای مواج راهپیمایی اربعین حسینی‌ست. اگر بخواهم در حق کارگردان اثر ظلم نکرده باشم در کنار تمجید از این اثر فوق العاده باید بگویم در مستندهای فرم مخاطب به طور جدی تشنه دیدن فرم ناب است، چیزی که اتفاقا در شور اربعین حسینی به وفور پیدا می‌شود. لبیک امیرخانی اگرچه گوشه‌های زیبا فراوان دارد اما -لااقل پیش از اصلاحات نهایی اخیر- ثانیه‌های زیادی را نیز به صحنه‌های عادی اختصاص داده است. در واقع فراوانی فرم زیبا در تمام طول مستند یکسان نیست و شاید بد نباشد امیرخانی در سفرهای چندباره خود «لبیکی» نوبه‌نو خلق کند که پس از چند سال به قوام نهایی خود برسد....

در این پست برای اولین بار تیزری دو سه‌دقیقه‌ای از لبیک منتشر می‌کنم که دیدن آن خالی از لطف نیست....

امیرخانی در حاشیه اکران اثر در حلقه هنر گفته بود:

شروع مستند با تصاویری از وادی‌السلام است. آیه‌ای در قرآن داریم که راجع به رستاخیز است و زمانی که مردگان بر‌می‌خیزند و به سمت محشر حرکت می‌کنند. "نفخ فی الصور" فارغ از پیش‌زمینه ذهنی از وادی السلام و آن نوع قبرستان خیلی خاص در مفهوم شیعی و حتی اسلامی، قبرستانی را می‌بینیم و یک آوایی شبیه به صور که توسط شاخ تولید می‌شود و بعد صدای "الهم البیک" که خیلی نامفهوم و به صورت کلی روی این صحنه‌های قبرستان شنیده می‌شود . یعنی رستاخیزی داریم . 

پلان بعد سایه‌های وارونه‌ای که درست دیده می‌شوند و انعکاس‌هایی که آن‌ها نیز وارونه هستند؛ ارواح، سایه‌ها و مردگان و هر کسی به غیر از این زنده‌ها هم هستندکه همه دارند به سمت اربعین و کربلای حسین حرکت می‌کنند و درست دیدن آن سایه‌ها، شاید معنای زیبایی را برای ما ایجاد می‌کرد که این‌ها سایه‌هاشان هم وارونه نیست. همه چیز درست است و همه دارند می‌آیند. 

اگر کسی تجربه زیارت اربعین را داشته باشد می‌داند زمانی که دسته‌ها وارد حرم شریف می‌شوند، تمام هیئاتی که از اقصی نقاط کشورها به این سمت می‌آیند می‌رسند به آن‌جا و عزاداری‌ها تمام می‌شود، یک لبیک می‌گویند و از در دیگر خارج می‌شوند، یک آیین خیلی خیلی خاص آن‌جا در حال برگزاری ست. نام مستند نیز از همین مناسک گرفته شده است.

رویکرد تولید اثر هدف‌گیری مخاطب عام بوده است، نه صرفا شیعیان. ما تاثیر و حس را تعمدا از فیلم کم کردم که از آن معنای اصلی ما برای مخاطب بین‌المللی خیلی فاصله نگیرد.

از آقای آزادی تصویربردار،از لقمان سخن‌ور عزیز از آریا عظیمی‌نژاد عزیز که به خاطر سفرش نتوانست در این جلسه شرکت کند و دوست خیلی عزیزم آقای نادران که واقعا خیلی زمان و هزینه و وقت و انرژی گذاشتند برای این‌که این کار تولید شود تشکر ویژه می‌کنم.

 

 

منبع:یانون دیزاین

نظرات  (۲)

سلام علیکم
خسته نباشید
آقا این مستند رو برای دانلود نمیزارید؟
اونایی که نتونستن تو اکران ها قبلی باشن چجوری میتونن مستند رو تهیه کنن؟
سلام اجرتان با امام حسین علیه السلام. خیلی زحمت کشیده شده برای ساختن این مستند. من این مستند را در دانشگاه هنر که پخش شد دیدم. و نظر چند تا از افرادی که کنارم نشسته بودند را شنیدم. بعضی‌ها راضی بودند و بعضی‌ها هم خیلی نتوانستند با فیلم ارتباط برقرار کنند و می‌گفتند مدل یا اهل العالم بیشتر می‌تواند افراد را راغب به این سفر معنوی کند. روی هم رفته کاری قوی از لحاظ فنی است اما کمی از لحاظ تاثیر عاطفی گذاشتن شاید بتوان آن را بهبود بخشید.

 آنها می‌گفتند اگر به جای آهنگ (که بیش از حزین بودن کمی حس ترس و وحشت ایجاد می‌کند از کلام و مداحی استفاده می‌شد بهتر بود). 

 اشاره به آهنگ می‌کرد و نیز اینکه تصویر برداری به صورت ثابت از افراد و به شکل زوم شده خیلی زیاد به کار رفته و این نوع تصویربرداری علاوه بر اینکه کمی فیلم را مصنوعی کرده، زیاد با روحیه ایرانی‌ها سازگاری ندارد. چند نفر دیگر هم همین را می‌گفتند.

تاثیرگذارترین سکانس‌ها همان سکانس‌های پایانی بود که توده جمعیت را نشان می‌داد و مداحی زیبایی هم به کار رفته بود. در هر صورت خدا خیرتان دهد ... انشاالله بتوانید باز هم مستندهای زیبا از این حماسه حسینی تهیه کنید.


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی