پیاده روی اربعین

پیاده روی اربعین

ستاد مردمی بزرگداشت پیاده روی اربعین حسینی با هدف ترویج این سنت حسنه و معرفی این شور میلیونی حسینی به همه جهان تشکیل شده است.

عکس تلگرام سایت اربعین

نذر کالایی و نقدی برای پیاده روی اربعین

آخرین مطالب

پربیننده ترین مطالب

مطالب پربحث‌تر

آخرین نظرات

مسیری که میلیون‌ها نفر با پای دل می‌روند

حماسه‌ای دیگر در راه است/ بالا گرفتن شور و شوق برای رسیدن به کاروان‌های پیاده‌روی اربعین

رجانیوز-گروه فرهنگی: اگر این روزها گذرتان به حوالی میدان ولیعصر تهران افتاده باشد حتماً شلوغی نه چندان معمولی که اطراف سفارت عراق ایجاد شده است را دیده‌اید. این جمعیت همینطور متراکم‌تر خواهد شد تا دو سه روز مانده به اربعین حسینی و بعد کم‌کم به حالت عادی برخواهد گشت.

دفاتر زیارتی هم در این ایام همین وضع را دارند و از همه اینها گرمتر، حلقه‌های افرادی است که از یکدگیر آمار مجموعه‌هایی را می‌گیرند که برای پ‍یاده روی اربعین کاروان راه انداخته‌اند. پیوستن به یکی از این کاروان‌ها آرزویی است که در دل خیلی‌ها وجود دارد و اگر محقق نشود چاره‌ای نمی‌ماند جز گرفتن ویزای انفرادی و یا علی گفتن و با چند نفر از رفقا راهی شدن.

 

«پیاده روی اربعین» تا سه چهار سال پیش چندان شناخته شده نبود و جز در میان تعداد محدودی از عاشقان سیدالشهدا علیه السلام فراگیر نشده بود. حتی در زمان صدام خود عراقی‌ها هم مجبور بودند از کوره راه‌ها خود را به کربلا برسانند چراکه چنین مراسماتی ممنوع بود. اما طی چند سال اخیر آوازه این گردهم‌آیی چنان ‍ئچیده است که خیلی‌ها حسرت حضور در آن را می‌خورند.

کسانی که یکبار به پیاده روی اربعین رفته باشند حق می‌دهند که نتوان از شرکت کنندگان در آن حماسه عظیم آمار دقیقی ارائه کرد اما 15 میلیون نفر کمترین عددی بوده است که در این رابطه بیان شده است. پیش‌بینی‌ها از تعداد زاپران اربعین امسال در کربلا چیزی حدود بیست میلیون نفر است که مقامات عراقی تنوع ملیت‌ها در آن را بیش از 50 کشور ذکر کرده‌اند. البته این عدد مربوط به زائران خارجی در سال‌های گذشته است.

 

اگر روز اربعین خود را به کربلا برسانی و به تماشای دسته‌های عزاداری که نوحه کنان داخل حرم اباعبدالله می‌شوند، بنشینی می‌توانی این تنوع را به چشم ببینی، چراکه هر کدام از دسته‌ها پرچم کشورشان را پیشاپیش خود حرکت می‌دهند و تو می‌توانی آنجا دریابی که عاشقان پسر فاطمه چطور خود را از سراسر جهان به میعادگاه سالانه‌شان رسانده‌اند.

حال و هوای مسیر نجف تا کربلا –که اصلی‌ترین مسیر پیاده‌روی اربعین است- خود مجالی مجزا می‌خواهد برای وصف کردن اما این روزها حال و هوای شهرهایمان هم وصف کردنی است. روزهایی که همه دنبال پیدا کردن راهی برای رسیدن به اربعین حسین هستند. اما اگر هنوز شک داری که خود را به این کاروان‌ها برسانی یا نه، شاید خواندن این حدیث که از امام صادق علیه السلام نقل شده است،  تردیدت را تبدیل به یقین کند و از این فرصت باقی‌مانده برای رسیدن به پیاده‌روی اربعین استفاده کنی:

 

 

عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع:‏

یَا حُسَیْنُ! مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ص إِنْ کَانَ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً حَتَّى إِذَا صَارَ فِی الْحَائِرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِینَ الْمُنْتَجَبِینَ. حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِینَ. حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ:

إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص یُقْرِؤُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ: اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَى.

 

حسین‌بن‌ثُویر می‌گوید: امام‌ صادق(ع) فرمودند:

اى حسین! کسى که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت قبر حضرت حسین ابن على(ع) باشد. اگر پیاده رود، خداوند منّان به هر قدمى که برمى‏ دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏ فرماید. تا زمانى که به حائر برسد و پس از رسیدن به آن مکان شریف حق تبارک و تعالى او را از رستگاران قرار مى‏ دهد. تا وقتى که مراسم و اعمال زیارت را به پایان برساند که در این هنگام او را از فائزین محسوب مى‏ فرماید. تا زمانى که اراده مراجعت نماید در این وقت فرشته‏ اى نزد او آمده و مى‏ گوید: رسول خدا(ص) به تو سلام می رساند و به خطاب به تو مى ‏فرماید: از ابتداء عمل را شروع کن، تمام گناهان گذشته ‏ات آمرزیده شد.

منبع:رجانیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی