پیاده روی اربعین

پیاده روی اربعین

ستاد مردمی بزرگداشت پیاده روی اربعین حسینی با هدف ترویج این سنت حسنه و معرفی این شور میلیونی حسینی به همه جهان تشکیل شده است.

عکس تلگرام سایت اربعین

نذر کالایی و نقدی برای پیاده روی اربعین

آخرین مطالب

پربیننده ترین مطالب

مطالب پربحث‌تر

آخرین نظرات

جای خالی ایرانی‌ها در راهپیمایی اربعین/ سازمان حج کجای کار است؟

بی‌توجهی و حتی اصرار بر حضور نداشتن هیات‌های عزاداری ایرانی در مراسم پیاده‌روی به سمت کربلا موجب شده است تا کم تعداد ترین و کم شورترین عزاداری‌های اربعین به دسته‌های عزاداری ایرانی تعلق داشته باشد. این در حالی است که شیعیان دیگر کشورها مهم‌ترین برنامه عزاداری خود برای سید الشهدا علیه السلام را در روز اربعین برگزار کنند.

همایش بزرگ و استثنایی شیعیان جهان در اربعین حسینی و حضور چندین میلیونی شیعیان جهان در کربلا که پس از سقوط صدام هر سال پر شورتر از سال قبل و با راهپیمایی‌های چند ده کیلومتری شیعیان همه کشورهای جهان به سمت کربلای معلی صورت می‌گیرد، به دلیل برخی کج‌سلیقگی‎ها در سازمان حج و متولیان سفر ایرانیان به کربلا، موجب حضور کم‌رنگ بزرگ‌ترین و مهم‎ترین کشور شیعه جهان در این همایش بزرگ عزاداری شده است.

به گزارش رجانیوز، در حالی که در روایت معصومین علیهم السلام، زیارت پر شور اربعین به عنوان یکی از نشانه‌های پنج‌گانه شیعه بر شمرده شده است و شیعیان عراق و کشورهایی مانند بحرین، یمن، عربستان، کویت و حتی ترکیه، سوریه و اروپا، هر سال پرشورتر از سال گذشته و با پای پیاده مسافت 80 کیلومتری نجف تا کربلا و حتی مسافت‌هایی طولانی‌تر را برای رسیدن به کربلای حسینی در ایام اربعین طی می‌کنند، متولیان اعزام کاروان‌های ایرانی به کربلا، در این زمینه برنامه مشخصی ندارند که این مسئله موجب محروم شدن خیل عظیم مشتاقان ایرانی حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین شده است.

سازمان حج به‌عنوان متولی سفرهای زیارتی به جای سازمان‌دهی گسترده برای اعزام هیات‌های پر شور عزاداری ایرانی به این همایش جهانی، با حرکت‌های خودجوشی هم که به این اقدام مبادرت می‌کنند همکاری نمی‌کند و تنها به اعزام انفرادی و خانوادگی زائرین بسنده می‌کند تا به این ترتیب ظرفیت عظیم اعزام هیئت‌های عزاداری چندین هزار نفری ایرانی به کربلا تعطیل بماند.

در عین حال، اعطای انحصار اعزام زائران ایرانی به یک شرکت واسطه و نبود امکان حضور شرکت‌های دیگر در اعزام زائر به کربلای معلی و همچنین مخالفت این شرکت با حضور زائران در مراسم پیاده‌ روی به سمت کربلا، موجب شده است که هر چند در این ایام تعداد زیادی از ایرانیان در کربلا حضور دارند اما از حضور در راهپیمایی عظیم اربعین محروم شده و با وجود حضور در کربلا، به هیچ وجه از ابعاد و زوایای پیچیده و استثنایی این حرکت عظیم و چندین میلیونی، بی‌خبر و بی‌بهره باشند.

همین بی‌توجهی و حتی اصرار بر حضور نداشتن هیات‌های عزاداری ایرانی در مراسم پیاده‌روی به سمت کربلا موجب شده است تا کم تعداد ترین و کم شورترین عزاداری‌های اربعین به دسته‌های عزاداری ایرانی تعلق داشته باشد. این در حالی است که شیعیان دیگر کشورها مهم‌ترین برنامه عزاداری خود برای سید الشهدا علیه السلام را در روز اربعین و در حرم اباعبدالله الحسین علیه السلام برگزار کنند.

محروم شدن از ارتباط چهره به چهره میلیون‌ها ایرانی با میلیون‌ها شیعه از دیگر کشورها و همچنین مشاهده صحنه‌های تکرار نشدنی ایثار و مهربانی در این مسیر، از دیگر خسارت‌های برنامه ریزی نداشتن برای مشارکت ایرانیان در راهپیمایی اربعین به سمت کربلاست.

به نظر می‌رسد در صورت تمهید سازمان حج و شرکت شمسا برای حضور ایرانیان در ایام اربعین و در مراسم کربلا، شاهد حضور میلیونی عزاداران ایرانی آن‎هم نه فقط در قالب کاروان‌های خانوادگی بلکه در قالب هیئت‌های بزرگ عزاداری باشیم که حرکتی مهم و بزرگ برای توسعه فرهنگ شیعی و قدرت‌نمایی شیعیان در جهان خواهد بود.

این در حالی است که آن‌چنان که امنیت برای میلیون‌ها زائر عراقی، بحرینی، سعودی و دیگر کشورها در این ایام و با وجود حضور در مراسم پیاده روی فراهم است، برای زائران ایرانی هم این امنیت فراهم خواهد بود، چنان‌که تاکنون نیز در مراسم ایام اربعین، مشکل خاصی از نظر امنیتی به‌ویژه در مسیر نجف تا کربلا وجود نداشته است.

منبع:رجا

نظرات  (۵)

موافقم
چرا سازمان حج برای ثبت نام پیاده روی اربعین تلاشی نمیکند؟!
هر چه میگردم جایی را پیدا نمیکنم تا ثبت نام کنم
فقط دانشجویی بود که مایی که چند سال است درسمان را تمتم کرده ایم در آن جایی نداریم!!!!!!!!
پاسخ:
سلام
امسال سازمان حج به زائران خود اجازه می دهد در پیاده روی اربعین شرکت کنند.برای مطالعه اطلاعیه به اینجا مراجعه کنید
۰۳ فروردين ۹۳ ، ۰۰:۳۷ چیزی جامانده در کربلا

من الان دنبال چیز دیگه ای میگشتم اما سر ازینجا درآوردم...

دیدن اسم مسلم دهقانی ینی همسفر کربلایی...

من هم راجعونی هستم اما شرمنده و ...

یکی بگه با سرگردانی بعد آمدن چ کنم؟

 

الان ایام فاطمیست...

جان ... ب فریادم برس

 

شاید شاید...

حسین جانم

اربابم

مولایم

سیدم

 

ای قرار جان های بی قرار

ای لب تو سیراب کننده ی هر لب عطشان

ببین حال نزار منو...

 

این روسیاهم دریاب ارباب

 قسم ب جان...

 

یا زهرا جانم

سلام خسته نباشید.من در این اربعین حضور داشتم یکی از بزرگترین مشکلات انجا این بود که نبود یه دکتر ایرانی در انجا شاید هم بودن ولی خیلی حضور کم رنگی داشتن یکی دیگر این که داخل حرم امام حسین (ع) به ایرانیها یک میکرفن برای عزاداری نبود که باعث میشد به صورت پراکنده به عزادای میپرداختند اگه یه همتی میشد که عزاداری از یه ساعتی تا یه ساعتی برای ایرانیها بود داخل حرم با یه میکرفن ایرانیها هم احترام و عزاداری خودشون رو نشان میدادند به طور بسیار خاص.

پاسخ:
سلام علیکم
پزشکان ایرانی هم به زائران خدمت رسانی می کردند.
برای عزاداری در ایام اربعین باید مجوز موکب داشت. باید هیئت های ایرانی همت کنند و مجوزهای لازم را بگیرند و بصورت باشکوه به عزاداری در ایام اربعین که بسیار مهم است بپردازند.البته هیئت هایی هم این کار را کرده اند که محدود هستند.
 سلام یا ابا عبد الله- من 21 ساله هستم و با تمام وجود میگم که حاضرم بقیه زندگیم رو بدم تا با جای بای حضرت زینب سلام الله بگذارم
خدا تو نگذار که زندگیم بی ثمر بمونه -یا امام زمان عج شما دست ما مدعیان دوست دارانت را بگیر
۳۱ تیر ۹۱ ، ۱۲:۵۹ مسلم دهقانی
با سلام
من یکی از بزرگترین آرزوهام پیاده رفتن تا کربلا و عرض ارادت به امام حسین(ع) و یاران باوفایش میباشد که تاحالا نشده!!!!!1
اما اگه سازمان حج یه کم همت کنه این کار شدنیه و قطعا و بدون شک خیلی از جوانان ما این کارو دوست دارن و میتونه تاثیر بسزایی در تقویت دین و ایمان جوونا داشته باشه
مطمئنم که حتی جوونای امروزی هم به این پیاده روی گرایش پیدا میکنن چون هممون عاشق اربابمون امام حسینیم......... خدایا چنان کن سرانجام کار...... حسینی بمانم حسینی بمیرم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی