پیاده روی اربعین

پیاده روی اربعین

ستاد مردمی بزرگداشت پیاده روی اربعین حسینی با هدف ترویج این سنت حسنه و معرفی این شور میلیونی حسینی به همه جهان تشکیل شده است.

عکس تلگرام سایت اربعین

نذر کالایی و نقدی برای پیاده روی اربعین

آخرین مطالب

پربیننده ترین مطالب

مطالب پربحث‌تر

آخرین نظرات

 

گروه اجتماعی – رجانیوز: سرانجام چندسال پس از رونق گرفتن زیارت پیاده اربعین سیدالشهدا علیه السلام توسط زائران ایرانی و در حالی که با امتناع سازمان حج از سرویس دادن به صدها هزار زائر ایرانی، در سال‎های گذشته برای این زائران دشواری‎های فراوانی در مسیر سفر به کربلا در ایام اربعین بوجود آمده بود، سازمان حج امسال با تمام قوا برای ارائه خدمات به صدهاهزار زائر ایرانی اربعین به میدان آمد.

به گزارش رجانیوز، رییس سازمان حج و زیارت، ضمن تشریح فعالیت های صورت گرفته این سازمان، آخرین برنامه ها جهت خدمات رسانی به زائران را در اربعین حسینی تشریح کرد و خواستار توجه هر چه بیشتر زائران به پیام‌ها و اطلاعیه‌های این سازمان شد.

امسال، سال توجه ویژه به عتبات

سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج به کربلای معلی گفت: در شورای هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری، امسال به عنوان سال «مدیریت جهادی در مسیر بالندگی عتبات» نامگذاری شده است و امیدواریم در سازمان حج و زیارت به صورت متمرکز در موضوع عتبات وقت بگذاریم.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف مهم این سفر تمرکز روی عتبات بود تصریح کرد: نگاه‌مان این بود که بلافاصله وقتی از حج برگشتیم سفری داشته باشیم و خدمت آن‌ها که ستادهای عتبات مقدسه را مدیریت می‌کنند و عزیزانمان در بعثه مقام معظم رهبری برسیم و همین سیاست را بتوانیم برای همکاران نیز تاکید بکنیم و همکاران نیز بدانند که این سیاست جدی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت باید پیاده سازی شود.

تحول جهادی در خدمات به زائران عتبات

اوحدی در پاسخ به این سوال که به طور دقیق قرار است چه اتفاقی در اجرای شعار امسال محقق شود گفت: ساختار خدمات، انتخاب نیرو، انتخاب مدیرهای کاروان‌ها و بسیاری خدمات دیگر نیازمند یک تحول و مدیریت جهادی است.

وی افزود: متاسفانه در حوزه سازمان حج و زیارت و شرکت شمسا گاهی اوقات با یک نگاه جایگاه دوم فعالیت به عتبات نگاه می‌کنیم، گاهی اوقات مشاهده می‌شود که ما وقتی تقسیم بندی می‌کنیم که به عنوان مثال چه افرادی را برای آشپزخانه‌های کربلا و نجف بفرستیم چه گروهی را برای آشپزخانه‌های مدینه منوره و مکه مکرمه بفرستیم می‌بینیم که در تصمیم گیری‌هایمان هم آن نگاه، دقیقا اثر دارد که این نگاه باید از بین برود.

حضور ۷۰۰ هزار تا یک میلیون ایرانی در پیاده روی اربعین

اوحدی هدف دیگر از سفر خود را، موضوع بسیار مهم اربعین دانست و گفت: باتوجه به آسیب شناسی‌ که از موسم اربعین سال گذشته داشتیم و با توجه به اهمیت این همایش بزرگی که امروز به عنوان بزرگ‌ترین همایش جهان می‌توانیم از آن نام ببریم، خواستیم با هماهنگی‌های لازم بسیاری از مشکلات را برطرف کرده و به شکل صحیح تری در خدمت زائران عزیزمان باشیم.

وی افزود: موضوع اربعین موضوع بسیار بزرگی است و سال گذشته ۵۰۰ هزار نفر از ایران مشرف شدند، و امسال پیش بینی می‌شود ۷۰۰ هزار تا یک میلیون زائر از ایران مشرف شوند. همچنین شرایط منطقه نیز شرایط بسیار حساسی است و این مانور می‌تواند پیام بسیار بزرگی را برای مجموعه‌های متجاوز داشته باشد.

تشریح اقدامات در داخل کشور برای سفر اربعین

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به تشکیل ستاد «دائمی اربعین» در سازمان حج و زیارت عنوان کرد: با حضور عزیزان بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و ۲۶ دستگاه دیگر همچون وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت امور خارجه، گمرک، استانداری خوزستان، ایلام، بسیج، سپاه و... در مجموع نماینده ۲۶ دستگاه عضو این ستاد هستند و تصمیم‌های بسیار خوبی گرفته شده که امیدواریم بتوانیم تصمیمات را پیاده سازی بکنیم.

اوحدی گفت: امسال سازمان حج و زیارت تصمیم گرفت از هیچ زائر ایرانی، وجهی را بابت بیمه و خدمات بهداشتی دریافت نکند. سال گذشته به خاطر پرداخت همین دو مورد شاهد ایستایی و تراکم در مرز‌ها بودیم. همچنین با هلال احمر تصمیمات خوبی را گرفتیم و قرار است در مرزهای شلمچه، چزابه و مهران امکانات اسکان موقت زائر را فراهم کنیم. همچنین با هماهنگی که با قرارگاه مرکزی راهیان نور انجام دادیم ظرفیت چهل هزار اسکان را در خرمشهر، حدود پنج هزار اسکان موقت در چزابه و در مهران نیز ظرفیت خوبی را ایجاد کردیم که بتوانیم تراکم را از مرز به داخل شهرهای اصلی بیاوریم.

وی افزود: در کنار این خدمات، یک برنامه سامانه نرم افزاری هم از روی نرم افزار تمام دفا‌تر خدمات زیارتی قرار گرفته که بر اساس این سامانه، زائرین می‌توانند یک پیش ثبت نامی را انجام بدهند و بر اساس ظرفیت خروج از مرز‌ها که شورای امنیت ملی به سازمان حج و زیارت اعلام کرده، سامانه به صورت هوشمند زمان سفر را به زائر اعلام می‌کند.

اوحدی خاطرنشان کرد: تاکنون با هماهنگی سپاه سه قرارگاه چزابه، قرارگاه شلمچه و قرارگاه مهران را تشکیل دادیم، که واقعا جای تقدیر و تشکر دارد از فرماندهی محترم سپاه، برادر بسیار عزیزمان جناب آقای سرلشگر جعفری که مجموعه امکانات سپاه را هماهنگ کردند، همچنین در این مسیر سازمان بسیج مستضعفین نماینده‌ای را معرفی کرد که وی طی حکمی به عنوان قائم مقام ستاد اربعین در قرارگاه مستقر شد و اقدامات بسیاری خوبی در این زمینه صورت پذیرفت.

برگزاری جلسات بسیار خوب در عراق

اوحدی با اشاره به هماهنگی‌های خوبی که در ایران صورت گرفته بود، گفت: می‌بایست یک هماهنگی‌هایی هم داخل عراق انجام می‌گرفت زیرا سال گذشته بسیاری از زائران ما دچار مشکل شدند، بنابراین در حوزه اسکان در کربلا امسال تصمیم گرفتیم شش موکب را در مسیر نجف به کربلا راه اندازی بکنیم. همچنین ما بتوانیم مجوزهای ورود آمبولانس‌هایمان را به عراق بگیریم ۲۵ دستگاه آمبولانس در مسیر نجف تا کربلا مستقر می‌کنیم و این خدمات به همه زائرین ایرانی و غیر ایرانی ارائه می‌گردد.

وی افزود: همچنین یک جلسه خیلی خوبی را با آقای شراشب وزیر جهانگردی عراق داشتیم که بحث‌های مختلفی را همچون این مسئله که عوارض و هزینه‌هایی که از زائران ایرانی گرفته می‌شود باید برابر آن چیزی باشد که ما از زائر عراقی در ایران می‌گیریم مطرح گردید. متاسفانه اخیراً در فرودگاه نجف یک چیزی حدود چهل دلار از زائر ما عوارض مختلف می‌گیرند که این را با وزیر جهانگردی در ایران مطرح کردیم و ایشان با روی باز استقبال کردند و قول مساعد دادند که مجددا این موضوع را در هیئت دولت مطرح و در واقع بحث را حل کنند.

اوحدی بحث سرمایه گذاری سازمان حج و زیارت از طریق دو شرکتی که در سازمان ثبت شده به عنوان دو شرکت توسعه عمران امید زائر و شرکت توسعه زیرساخت‌های مهر و ماه را از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بیان کرد و گفت: به طرف عراقی گفتیم که به صورت جدی برای سرمایه گذاری آماده‌ایم و چهار پروژه را در شهرهای کربلا و نجف تعریف کردیم که امیدواریم بتوانیم به زودی عملیات اجراییشان را هم شروع بکنیم.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: همچنین با وزیر راه عراق هم در خصوص اربعین بحث خیلی جدی‌ای را داشتیم. به دلیل اینکه بحث‌های شرکت‌های هواپیمایی و مسیرهای ورودی به داخل کشور عراق در اختیار ایشان است، بحث جادهٔ مرز مهران را مطرح کردیم که اینجاده، جادهٔ آسفالته نیست. ما مسیر بستان تا چزابه را به صورت شبانه روزی آسفالت می‌کنیم و از طرف عراقی نیز درخواست کردیم که مسیر داخل عراق را هم آسفالت بکنند و زمینه مناسب برای امنیت زائر فراهم شود، مسیر مرز چزابه در داخل عراق هم از مسیر شیب به الاماره آسفالت نیست که آن را هم قرار شد ایشان دستور آسفالت بدهند.

وی در ادامه از دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه با وزیر راه عراق را دریافت نامناسب عوارض از زائران ایرانی در فرودگاه نجف اعلام کرد و گفت: به دلیل اینکه پروازهای از فرودگاه بغداد به فرودگاه نجف منتقل شده، زائران ایرانی یک رقم بیست دلاری را باید اضافه پرداخت کنند که سازمان هواپیمایی کشور عراق به عنوان حق رویالیتی دریافت می‌کند، یعنی می‌گویند چون ظرفیت پرواز در نجف بالا رفته شما باید به ازای هر زائر بیست دلار عوارض بدهید. ما به آن‌ها اعلام کردیم که این اصلا جایگاه منطقی‌ای ندارد به دلیل اینکه بر اساس ضرورت این پرواز‌ها منتقل شده و چه دلیلی دارد که بیست دلار بدهیم و وزیر راه نیز تاکید کرد این مبلغ هیچ جایگاه منطقی‌ای ندارد و باید حذف شود.

اوحدی یکی از راه‌های بسیار خوب برای ورود زائر به داخل عراق را از طریق حمل و نقل ریلی دانست و گفت: در این زمینه نیز وزیر راه عراق اذعان داشت که با کشور ژاپن یک نشست‌هایی را داشته‌اند و با ژاپنی‌ها می‌خواهند بعضی قرارداد‌ها را بررسی کنند و تاکید جدی داشتند که بحث ریلی را هم از مرز مهران هم از مرز شلمچه فعال بکنند.

اوحدی افزود: از وزیر راه عراق، درخواست مجوز تردد ۴۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه اتوبوس که شهرداری تهران اعلام کرده در موسم اربعین برای انتقال زائرین در اختیار حج و زیارت می‌گذارد کردیم و لذا اگر واقعا این مجوز‌ها صادر شود به نظر من امسال اتفاق بسیار بزرگی در جهت خدمات رسانی به زائرین محقق می‌گردد.

زائران به اطلاعیه‌های حج و زیارت توجه کنند

رییس سازمان حج و زیارت، وظیفه این سازمان را ساماندهی سفر زائران ایرانی در ایام اربعین دانست و گفت: اصلا دنبال این نیستیم که سازماندهی کنیم لذا هر کس که ویزایش را گرفت ما سعی می‌کنیم خدماتی را در مرز به لحاظ اسکان، خدمات پزشکی، بیمه و امنیت به همه زائرین ارائه دهیم اما توصیه‌مان این است که زائرین عزیز به بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های سازمان حج و زیارت توجه کنند که تراکم در مرز نداشته باشیم.

وی افزود: همچنین توصیه‌های امنیتی در قالب بروشور‌هایی چاپ می‌شود و در حوزه فرهنگی واطلاع‌رسانی نیز بیانیه‌ها و اطلاعیه‌هایی از طریق رسانه‌های مختلف منتشر می‌گردد که توصیه می‌شود زائران حتما به این توصیه‌ها توجه نمایند.

بازگشایی کاظمین در آینده‌ای نزدیک

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه به صورت جدی دنبال بازگشایی کاظمین و سامرا هستیم گفت: امیدواریم با پیروزی‌های اخیری که دولت عراق داشتند به زودی شاهد بازگشایی مسیر کاظمین هم باشیم. قطعا از این سفر که برگردیم با شورای عالی امنیت ملی این موضوع را مجددا مطرح کرده و با هماهنگی آن‌ها امیدواریم که در آینده‌ای نزدیک این امر محقق گردد

نظرات  (۵)

سلام 
لطفا همین داخل کشور خودمان سرویس بدهید . کشور عراق کار خودش رو با رضایت کامل زائرین انجام می دهد شما همین داخل ایران رو نمی تونید خدمات بدید انوقت ادعای ارائه خدمات در کشور عراق رو می دید . سال گذشته مرز مهران  داخل کشور خودمان با اینهمه فراوانی از زائر خسته دیدیم که چه پذیرایی شد . حتی سرویس بهداشتی موجود رو مسئولین بسته بودند و زائرین برای قضای حاجت به اطراف بیابانها می رفتند .
۱۳ آبان ۹۴ ، ۰۰:۳۰ سید مسعود سجادی
سلام و خدا قوت به مسئولین دست اندر کار ستاد عتبات.انشالله برنامه ریزی هائی که اشاره شده برای اربعین امسال به انجام برسه ما برای شما آرزوی توفیق می کنیم.ما یک گروه ثبت نام کردیم و کد رهگیری هم داریم ولی هنوز خبری نیست حتی من از دفتر زیارتی محل خودمون هم که سوال کردم میگن ما کاروان اربعین نمی بریم ولی اسم اونها تو لیست بوده و اونهارو انتخاب کردیم.ما الاان سه نفریم آیا می تونیم بازم  اضافه کنیم؟

با سلام و خدا قوت

انشالله برنامه ریزی برای ظهور آقا امام زمان عج

یا حسین برات مارا امضا کن

سلام و خدا قوت
ممنون بابت اطلاعات
از خادمین داوطلب برای خدمت به زائرین حسینی، کجا ثبت نام به عمل میاد؟
بنده می خوام ثبت نام کنم ممنون می شم اطلاع رسانی کنید
پاسخ:
سلام علیکم
متاسفانه اطلاعی نداریم.
۲۶ آبان ۹۳ ، ۰۰:۰۱ ل - محمدی - اصفهان - سمیرم

انشاا000 انشاا000 انشاا000 خداوند منان به همه دست اندرکاران رتق وفتق امورزائران پیاده روی اربعین حسینی توفیق عنایت فرماید واین قدمها درراه زن وبچه شان بیاید که حقیقتا"برنامه ریزی وکاربرای این

تعداد زائر کارسخت وطاقت فرسائی است وفقط قصد قربت الی 000 وعشق الهی مسیر را سهل آسان

می کند ( التماس دعا )

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی